Proustův dotazník

Dlouho jsme tu neměli žádné osobní povídání, proto se skvěle hodí nominace od Lucinky ze skvělého a mého oblíbeného blogu LSG na Proustův dotazník. Milé Lucince moc děkuji! Nominace mi na stole leží už nějakou dobu, ale dostala jsem se k sepsání kupy otázek až teď. Ráda se s vámi se vší seriózností, kterou dneska kolem sebe posbírám, podělím o svou dušičku. Kdo by měl pokračovat? Nominuji vás všechny!

Zdroj
Proustův dotazník, pojmenovaný podle francouzského spisovatele Marcela Prousta, je ohromně zajímavá věc. Chvilka historie: Na konci devatenáctého století, kdy byl Proust ještě mladíček, vyplnil velice podobný dotazník v takzvané "knize přiznání", což byla oblíbená zábava tehdejší noblesy. Každý host (protože se pořád pořádaly různé večírky a sešlosti) odpověděl na předvyplněné otázky a o zábavu bylo postaráno. Marcel Proust vyplnil tento dotazník kolem let 1890. Originál odpovědí byl pak nalezen v roce 1924. V květnu roku 2003 se tento skvost vydražil za 102.000 éček. Doufám, že je vám tedy více, než jasné, o jak zásadní a důležitý dotazník jde. Proust otázky nevymyslel, ale jeho odpovědi byly oblíbené a protože je známou osobností, byl po něm dotazník pojmenován.

Marcel Proust vyplnil takových dotazníků několik, známe minimálně dvě různé verze, které se odlišovaly zněním i povahou otázek. Když už jsem se dala do zkoumání původu dotazníku a zjistila, že je to něco opravdového, upravila jsem si otázky tak, aby se co nejvíce přibližovali anglickému originálu (z wikipedie :D). Tak, jdeme na to!

Zdroj

1. Tvá oblíbená ctnost?
Čestnost a pravdomluvnost.

2. Čeho si nejvíc vážíš u mužů?
Síly a ochrany.

3. Čeho si nejvíc vážíš u žen? 
Když to nejsou podrazácké mrchy.

4. Jaká je tvá nejvýraznější vlastnost? 
Jsem vtipná.

5. Čeho si nejvíce ceníš u svých přátel? 
Když se umí ozvat ve chvíli, kdy nic nepotřebují, jen aby zkontrolovali, jestli jsem v pořádku já.

6. Jaký je tvůj největší nedostatek? 
Lenost a odkládání všeho na později.

7. Tvá oblíbená činnost? 
Sbírání čtyřlístků.

8. Jaká je tvá představa štěstí? 
Je podvečer, svítí unavené odpolední sluníčko, dívám se na červánky, všude je ticho a klid, mazlím kočky a mám u sebe někoho, koho mám ráda.

9. Jaká je tvá představa neštěstí?
Samota a izolace.

10. Čím bys chtěla být, kdybys nebyla sama sebou?
Nějakým krásným a obrovským tisíciletým stromem. Dělala bych kyslík, poskytovala stín v horku, hezky bych kvetla a zrálo by na mě ovoce. I když ty nejstarší stromy jsou většinou jehličnany :D Každopádně bych byla vysoko ke sluníčku, vlála bych ve větru a plakala smůlu, když by mi někdo ubližoval.

11. Kde bys ráda žila? 
Na sluníčku.

12. Tvá oblíbená barva?
Fialková na koukání, průhledná na pracování :D

13. Tvá oblíbená květina?
Na čuchání šeřík a růže (ale ne v kosmetice, tam mi moc nevoní). Z bylinek mám nejraději ostropestřec, řebříček a mátu.
14. Tvůj oblíbený pták? 
Kukačka a datel.

15. Tvůj oblíbený spisovatel?
Stephen King, Paolo Coelho, Claire King, Boris Vian, Agatha Christie, Haruki Murakami a Oscar Wilde.

16. Tvůj oblíbený básník? 
Na básničky moc nejsem, ale celkem hodně se mi líbí Ginsbergovo Kvílení.

17. Tvůj oblíbený literární hrdina? 
Sherlock Holmes

18. Tvá oblíbená literární hrdinka? 
Lisa z knížky Děti z Bullerbynu. Čím jsem starší, tím je ta knížka lepší.

19. Tvůj oblíbený malíř a skladatel?
Má nejoblíbenější malířka je paní Marie Brožová, se kterou jsem se několikrát setkala i osobně a je to víla v reálném životě. Miluju Bacha a Bélu Bartóka.

20. Tvůj oblíbený hrdina ve skutečném životě?  
Tatínek.

21. Tvá oblíbená hrdinka ve skutečném životě? 
Maminka.

22. Kterými osobnostmi historie nejvíc pohrdáš? 
Historických otázek je v tomto dotazníku hned několik, proto je dobré si uvědomit, v jaké době byly otázky sestaveny. V době, kdy žádná elektronická média nebyla! Lidé měli víc času se o historii zajímat. Nebo jinak, lidé se o historii zajímali, probírali ji a historické osobnosti pro ně byli žhavým tématem. Nemám na takové otázky jasnou odpověď, protože se o historii tímto způsobem aktivně nezajímám. Existovala spousta špatných lidí a špatných rozhodnutí, ale nepohrdám jimi, protože mi to nepřísluší.

Zdroj
23. Kterou hrdinku z historie obdivuješ? 
Nikoho konkrétního.

24. Nejoblíbenější jídlo a pití?
Čokoláda a jahodové smoothie.

25. Jaká jsou tvá oblíbená jména?
Víla Amálka a Pučmeloud.

26. Co nejvíce nesnášíš?  
Lhaní.

27. Kterou vojenskou operaci v historii nejvíce obdivuješ? 
Vojenskou operaci neobdivuji žádnou. Co mě ale dojímá k opravdickým slzám, je Pražské povstání a odvaha pražanů postavit se okupantům.

28. Kterou reforma ve světové historii nejvíc obdivuješ? 
Tyhle historické otázky jsou těžké. Pokud považujeme změnu režimu z komunistického v demokratický u nás, tak rozhodně tu.

29. Jak bys chtěla zemřít? 
A musím?

30. Jaký je tvůj současný stav mysli? 
Poměrně vyrovnaný, smířený se sebou samým a nadšený z nadcházejícího léta.

31. Pro kterou lidskou chybu máš největší pochopení?
Nedochvilnost. A každou, pokud se za ni člověk upřímně omluví.

32. Tvé oblíbené motto?
Když zmrzne mrož v moři, sežerou ho úhoři.





Komentáře

Okomentovat

Děkuji za komentář ♥